Fingre i robotterne

Et hold ansatte i træindustrien på Junckers Industrier har netop været på AMU-efteruddannelse. De skulle lære at håndtere industrirobotter på Roskilde Tekniske Skole.

Et hold ansatte i træindustrien på Junckers Industrier har netop været på AMU-efteruddannelse. De skulle lære at håndtere industrirobotter på Roskilde Tekniske Skole.  

En robotarm sætter i gang med et formål. Den skal gerne gribe den klods, som den er programmeret til. Fem kursister følger armens bevægelser spændt: Vil deres mission lykkes?

- Det er svært, men det er sjovt, lyder det fra en af de fem, efter at robotarmen akkurat ikke får fat i klodsen. Gruppen må i gang med at fejlfinde – hvor er det gået galt i programmeringen?

Læring i praksis

Fire robotarme danner rammen for de gruppearbejder, som 19 medarbejdere fra Junckers Industrier er i gang med på industrirobot-kursus på Roskilde Tekniske Skole.

- Kursisterne lærer bl.a. at håndtere robotterne og sætte robotterne til at udføre simple opgaver, fx palletering, som er stabling af produkter, fortæller Michael Bisgaard Tsoulfas, som underviser holdet. Der er en god stemning, og koncentrationen sitrer i luften, mens der arbejdes i grupper i undervisningen.

Robotter i dagligdagen

Junckers Industrier er Europas førende producent af massive trægulve til sport, bolig og erhverv. Robotterne er en del af hverdagen på virksomheden, fortæller Michael Thrane, som er med på kurset.

- Det er et relevant kursus, som giver inspiration til dagligdagen på fabrikken, siger Michael Thrane. Der er ingen af kursusdeltagerne, der pt programmerer robotterne i virksomheden, men de monitorerer dem, og samarbejder med dem i løbet af arbejdsdagen.

- Nu har jeg fundet ud af, at jeg kan godt finde ud af det med robotter, og det er sjovt at arbejde med. Selv om det ikke lige er os, der håndterer vores robotter, så er det fedt at forstå, hvordan robotterne egentlig arbejder, og hvorfor de enten får fat eller ikke får fat i de emner, som de skal, siger Jonas Munk, en anden kursist.

Værdifuldt at lære nyt

Michael Thrane fortsætter:

- Det er altid værdifuldt at lære noget nyt. Robotterne kommer til at fylde mere i fremtiden inden for industrien, og det er godt at blive klogere på. At vi får en oplevelse sammen her på kurset styrker i øvrigt også vores samarbejde, når vi er tilbage på virksomheden.

Han ved, hvad han taler om. Han har været i branchen i mange år og har set robotterne blive en del af virksomhedens virke – især i forhold til at håndtere det hårde arbejde med at løfte træet, der skal blive til gulve.

Godt kursus

- Undervisningen er fed, og vi har fået det at vide, som vi skulle bruge for at komme i gang. Der er mange fagudtryk, som vi ikke kender, men så spørger vi vores lærer. Han er god til at sætte os i gang med opgaverne, så vi får fingrene i robotterne, og jeg kan tydeligt mærke, at han ved, hvad han taler om, siger Jonas, som er glad for at få kurset på sit cv.  

Hvorfor efteruddannelse?

AMU-kurser og efteruddannelse er både for ledige og ansatte. Oftest er der tale om korte målrettede kurser, og kurserne kan kombineres til længere forløb, der kvalificerer en ledig, en medarbejder eller medarbejdergrupper. Virksomheder sender medarbejdere på kursus som en del af en opkvalificeringsstrategi. AMU kan også bruges i forbindelse med sæsonudsving – fx anlægsgartnere der tager kurser i vintermånederne, hvor der typisk er mindre aktivitet i branchen.

Se mere om AMU-kurser og efteruddannelse på kurser.rts.dk og www.voksenuddannelse.dk

Se billederne

 

 

Udskriv

ROSKILDE TEKNISKE SKOLE

 Til forsiden

 

Roskilde Tekniske Skole
(postadresse og administration)
Postboks 132, Pulsen 10
4000 Roskilde

 46 300 400

 Mandag-torsdag kl. 8-15.30
 Fredag kl. 8-14

Forårets helligdage:
Påske 25-27. marts kl. 8-12 og 28-29. marts lukket
1. maj: kl. 8-12
Kr. Himmelfart 9-10. maj lukket
Grundlovsdag 5. juni kl. 8-12

 rts@rts.dk

CVR-nr. 44053128
EAN-nr. 5798000556874