• Informationsaften på HTX Roskilde
  • Åbent hus på HTX Roskilde
    • Informationsaften på HTX Roskilde 18. januar kl. 19-21
    • Åbent hus på HTX Roskilde 27. januar kl. 10-14

      Kommunikation/IT A

      Kommunikation/IT A bygger videre på det faglige grundlag, der er opnået på C-niveau, som alle har gennemført på 1. år.

       

      Omfanget er ca. 2 moduler om ugen på 2. år og 2-3 moduler om ugen på 3. år.

      Formål

      Det overordnede mål for faget er at kunne lave komplekse kommunikationsløsninger.

      Indhold 

      At kunne lave komplekse kommunikationsløsninger indebærer f. eks. at kunne:

      • forstå og anvende kommunikationsteori
      • planlægge, anlysere og undersøge sig frem til hvordan løsningerne skal gennemføres
      • arbejde fagligt og kreativt med visuelle, auditive (lyd) og interaktive virkemidler. Det vil f. eks. sige at kunne bruge farver, fonte og forskellige principper indenfor komposition, interaktion, film- og lyd.
      • forstå hvad de forskellige medier kan og ikke kan
      • anvende en bred vifte af IT-værktøjer til f. eks. billedbehandling, illustration, animation, filmredigering, lydredigering, webdesign, DTP og programmering.
      • forstå og anvende god metode, når man udvikler IT- og medieprodukter. Det er f. eks. at kunne opstille de rigtige krav, arbejde med prototyper og gennemføre test.
      • se sine løsninger i et overordnet perspepektiv

      Arbejdsform 

      Vi arbejder i MediaLab, der er stedet, hvor du kan designe, fremstille og afprøve (stort set) alle tænkelige former for IT- og medieprodukter. Undervisningen er projektorganiseret kombineret med øvelser og workshops undervejs. Der lægges op til, at der samarbejdes bredt om at opbygge og dele viden i undervisningen, hvor både lærer/vejleder bidrager med stof men også elever, der finder ud af noget nyt.

      Eksempler på projekter:

      • "Enzymer for Dummies" - faglig formidling
      • "Web 2.0" - dynamisk, brugergeneret web
      • "Gaudi" - dokumentar fra Barcelona
      • "Politisk kommunikation" - demokrati og nye medier
      • "Oplevelsesdesign" - alternative brugergrænseflader
      • "Markedsføring i nye medier" - virale og interaktive strategier indenfor kommerciel kommunikation

      Eksamen 

      Der arbejdes løbende med portfolioevaluering, hvor du samler og præsenterer dine arbejder på dit "StudieWeb" - dit offentlige website i MediaLab. Vejledningen og evalueringerne (f. eks. karaktergivning) sker med udgangspunkt i det, du viser i din portfolio.

      Den afsluttende eksamen er en portfolioprøve, hvor du har udvalgt en række arbejder fra din portfolio - "en prøvemappe" -, som du så præsenterer mundtligt. Bedømmelsen sker på baggrund af både din prøvemappe og fremlæggelsen.

      Udskriv

      ROSKILDE TEKNISKE SKOLE

       Til forsiden

       

      Roskilde Tekniske Skole
      (postadresse og administration)
      Postboks 132, Pulsen 10
      4000 Roskilde

       46 300 400
       Mandag-torsdag kl. 8.00-15.30
       Fredag kl. 8.00-14.00

       rts@rts.dk
       Find medarbejder

      CVR-nr. 44053128
      EAN-nr. 5798000556874