Udviklingsarbejde helt tæt på

En gruppe ansatte og elever fra Landbrugsskolen Sjælland (Høng) og Høng Gymnasium & HF har i oktober været på studietur i Malawi for at se, hvordan udviklingsarbejde fungerer i praksis.

ADRA Danmark udfører nødhjælp og udviklingsarbejde i nogle af verdens fattigste lande. Som en del af deres projekter udbyder de ture til unge studerende, der får mulighed for at opleve udviklingsarbejde på tæt hold.

I alt otte var afsted: tre elever og en underviser fra eux på Landbrugsskolen Sjælland. Fra Høng Gymnasium og HF var det to elever, en underviser samt rektor.

En stor oplevelse

For eleverne var besøget i Malawi en stor oplevelse, der satte mange tanker i gang og bragte de to ungdomsuddannelsers forskellige faglige fokus i spil:

- Det var utroligt spændende at opleve Malawi og også meget udfordrende, når man kommer fra et velfærdssamfund som vores. De strukturerer deres samfund og gør tingene på en helt anden måde end os, fortæller Naja Wonterghem, elev på stx på Høng Gymnasium og HF.

Frederikke Mortensen, som er elev på Landbrugsskolens Sjællands eux-landbrugsuddannelse, fortsætter:

- De mange lokale, som vi mødte på vores vej var dygtige og kloge folk, men de manglede mange ting. Vi så kun ét slags landbrugsredskab på hele turen - hakken. Til trods for det var deres humør og gå-på-mod højt.

En gruppe ansatte og elever fra Landbrugsskolen Sjælland (Høng) og Høng Gymnasium & HF har i oktober været på studietur i Malawi for at se, hvordan udviklingsarbejde fungerer i praksis.
(Video: Roskilde Tekniske Skole)

For Høng Gymnasium & HF og Landbrugsskolen Sjælland blev turen en mulighed for at udbygge samarbejdet mellem ungdomsuddannelserne.

- Turen er et rigtigt eksempel på, at samarbejde på tværs af uddannelser giver rigtig god mening. Eleverne udvikler hinanden og bliver dygtigere studerende, når de møder og løser opgaver sammen med andre fagligheder, fortæller Henrik Lysemose Jensen, forstander på Landbrugsskolen Sjælland (Høng).

Vejen ind

At lave udviklingsarbejde er en langsom proces og kræver tålmodighed.

- Det var tydeligt for os, at de projekter der er sat i gang dernede, forbedrer livet for de mennesker, der modtager den. Men det tager tid at få vendt udviklingen, så de kan producere det overskud af afgrøder, der skal til for rigtig at få sat gang i hjulene, fortæller Frederikke.

En af de ting som gruppen lærte var, at udviklingsarbejde er kompliceret, og at lokalbefolkningen, der skal have hjælpen, skal inddrages.

- For at lave udviklingsarbejde i lokalsamfundet, skal man fx have tilladelse fra den lokale præst eller imam. Til gengæld bliver der arbejdet på tværs af forskelligheder. Kristne og muslimer beder, lever og arbejder sammen uden problemer, for de har ét fælles mål: der skal mad på bordet. Når vi spurgte, om religionsforskelle var et problem, grinede de, fortæller Naja.

Opgave venter hjemme

Bevillingen fra ADRA Danmark kommer fra en pulje, der handler om formidling. Derfor er eleverne nu i gang med at tage rundt på skoler og uddannelsesinstitutioner for at fortælle om deres oplevelser.

- På den måde får rigtig mange unge indblik i udviklingsarbejdet, og de opgaver og oplevelser som eleverne har haft i forbindelse med den her tur, slutter Mads Lyngby Skrubbeltrang, rektor på Høng Gymnasium & HF.

Få mere at vide

 Landbrugsuddannelsen med eux - erhvervsfaglig studentereksamen med mange muligheder

Se billederne

 

Udskriv