Masser af læring - corona til trods

Selv om skolen er lukket, bliver eleverne stadig undervist på Roskilde Tekniske Skole.

Parkeringspladserne er normalt fyldt godt op på Roskilde Tekniske Skoles adresser. Lige nu er de gabende tomme, men der er alligevel masser af aktivitet i undervisningen.

- Skolen har igennem de sidste tre år haft meget fokus på digitalisering på skolen og i undervisningen. Men vi var selvfølgelig ikke forberedt på denne ekstraordinære situation, hvor eleverne ikke er på skolen og hvor ændringerne er sket meget hurtigt. Vores undervisere har på imponerende vis taget fjernundervisningsopgaven på sig, så undervisningen kan fortsætte så godt som muligt, siger Jacob Christiansen, kommunikationschef på Roskilde Tekniske Skole.

Hurtig reaktion

Samme oplevelse har Oliver Pihl, som er 16 år og eux-elektrikerelev på Roskilde Tekniske Skole:

- Vores undervisere har været hurtige til at reagere. Vi har fundet en god løsning til at få undervisningen til at fungere bedst muligt. Der er mange ting, vi selv kan gøre i vores undervisningsmaterialer, og vores undervisere står klar hele tiden til at bakke op og give feedback. De gør alt, hvad de kan for at få tingene til at fungere.

Ole er underviser for bl.a. Oliver, og han fortæller her lidt om, hvordan det kører med fjernundervisningen.
(Video: Roskilde Tekniske Skole)

Stærkt sammenhold gør en forskel

På skolen hverken kan eller vil man lade undervisningen gå i stå. Der ligger eksamener og svendeprøver forude, og der er masser af muligheder for at fortsætte undervisningen.

- Der er hurtigt blevet sat et undervisningsprogram op i programmet Teams, hvor vi kan se vores opgaver og alle de ting, vi skal udføre i step-by-step. Jeg er meget tilfreds med den måde, som vores undervisere har grebet det an. Samtidig bruger vi hinanden til at sparre, når noget er svært. Vi hjælper hinanden i klassen, og det er rigtig fedt, forklarer Oliver.

Holder tæt kontakt via digitale tjenester

Eleverne finder nye veje til fællesskab, når nu det fysiske fremmøde i klassen er sat på pause.

- Jeg ved ikke, om jeg vil sige, at jeg lige nu savner at komme i skole, men jeg skal nok komme der til, for det er jo ikke fedt, det her. Man vil jo gerne se kammeraterne - også uden for skoletiden. Det ville jo have været noget andet, hvis det var ferie, for så kunne vi stadig mødes. Men vi holder tæt kontakt på andre måder, fx via Messenger og Discord, siger Oliver.

Tilrettelæggelse efter situationen

Straks efter statsminister Mette Frederiksen meldte ud, at uddannelsesinstitutioner skulle lukkes ned, blev der iværksat initiativer, der muliggjorde undervisning:

- Det er klart, at dette ikke på alle måder er den optimale undervisning. Eleverne får jo ikke samme håndgribelige erfaring med materialer, maskiner og værktøjer, som i den normale undervisning, men fagene indeholder også opgaveløsning på anden måde og meget er bundet op på teoretisk viden, som vi så kan have fokus på mens der er skolelukning. Vi har i den givne situation tilpasset os således, at vi kan undervise i netop dét her-og-nu, slutter Jacob Christiansen.

Se billederne

 

 

Udskriv