Tømrerelever bygger modeller til Würth-butikker

Gustav, Alex, Simon og Noureddin tager tømreruddannelsen på Roskilde Tekniske Skole. De startede på grundforløbet i januar og har allerede fået en ekstra udfordring i undervisningen. 

- Du kan se derovre, der er Simon i gang med at sætte beklædning på en af de fem modeller, fortæller Gustav, mens han selv gør klar til at sætte dampspærre på. De fire elever viste et særligt talent fra starten og fik derfor en ekstra udfordring i undervisningen.

Opgaven

Würth er ved at åbne nye butikker i Danmark og vil gerne have byggemodeller stående i butikkerne. Roskilde Tekniske Skole og Würth indledte derfor en dialog og et samarbejde, hvor elever får mulighed for at bygge modellerne efter tegninger som en del af deres undervisning.

Der skal bl.a. laves et skelet i træ, sættes forskellige typer dampspærre på og forskellige slags beklædninger på ydersiden. Der skal også gøres klar til at kunne trække strøm i væggene.

VIDEO: Gustav er med i gruppen af tømrerelever, som arbejder med modellerne. Hør ham fortælle om projektet i videoen.
(Video: Roskilde Tekniske Skole)

Modeller som demonstration

Modellerne skal bruges i butikkerne som demonstration for kunderne af, hvordan man bygger korrekt og hvad det er for produkter, som Würth leverer. Når der står en model i butikken, er det dejligt konkret at forklare ud fra, og det kan for nogle supplere og endda virke bedre end den manual og monteringsvejledning, som følger med produkterne.

Hos Würth glæder man sig over elevernes arbejde:

- Vi synes, at det er spændende, at modellerne bliver lavet af elever, som er i gang med tømreruddannelsen. Med disse modeller arbejder eleverne i et felt, der er virkelig vigtigt i dagens byggeri. Vi håber, at vi er med til at give de unge mennesker mere viden med på vejen og blod på tanden, og det er vores oplevelse, at de går til opgaven med en enorm lyst til at lære om nye produkter. Det er nogle flotte modeller, de har lavet, og vi glæder os til at bruge dem i vores butikker, fortæller Mads Winskov Henriksen, som er byggespecialist i Würth.

Ekstra motiverende

- Eleverne har kastet sig over opgaven. Det giver selvfølgelig lidt ekstra motivation, når opgaven er udviklet af en samarbejdspartner, som har en klar beskrivelse af og forventning til, hvordan produktet skal være. Eleverne er virkelig talentfulde og vil hele tiden lære mere, og det er en fornøjelse at følge deres udvikling, fortæller Kim Christian Bowman, som er underviser på tømreruddannelsen på Roskilde Tekniske Skole.

Få mere at vide om uddannelsen

Bliv tømrer - vælg træfagenes byggeuddannelse

Se billederne

 

Udskriv