Fokus på grøn omstilling i projektet ”Fremskridt vi skaber”

Fokus på grøn omstilling i projektet "Fremskridt vi skaber"

Samarbejde på tværs af videns- og uddannelsesinstitutioner danner ramme for udvikling af undervisning med mere fokus på bæredygtighed.

Grøn omstilling berører alle vores erhvervsuddannelser på forskellige måder. Derfor har ZBC, Roskilde Tekniske Skole, Københavns Universitets Sustainability Science Center og Fonden GRØN samarbejdet i projektet "Fremskridt vi skaber". Formålet var at udvikle materialer, der kan anvendes i undervisningen og give lærlingene en grundlæggende forståelse af den grønne omstilling, og hvordan de kan bidrage i deres fremtidige erhverv.

Fokus i projektet har været på kompetenceområder inden for miljø, ressourcer og klima. Områderne er relevante for brancher som byggeri, transport, fødevaresektor samt kontor og handel.

Videoer om grønne trends

Projektet har resulteret i en række video-materialer, som er grupperet inden for fem trends i den grønne omstilling. Der er en ekspertvideo og 4 cases knyttet til hver af de fem trends.

- Det har på flere måder været et meget spændende projekt at være med til. Spørgsmål om bæredygtighed er vigtige, men også komplekse. Derfor giver det god mening, at vi på tværs af uddannelser, erhvervsskoler og vidensinstitutioner taler sammen om begreberne. Det er nemt at stirre sig blindt på bæredygtighed inden for eget fag, men det er vigtigt at kunne se bæredygtighed i en bred kontekst, og også få sat ord på nogle af de ting, som er svære, når vi taler om bæredygtighed, forklarer Hanne Midtgaard Rasmussen. Hun har været en af de undervisere fra Roskilde Tekniske Skole, som har været involveret i projektet.

Grundforløb 2 som målgruppe

"Fremskridt vi skaber" skal bruges på flere uddannelser med fokus på områder som byggeri, fødevare- og velfærdssektorerne. Materialerne er tiltænkt primært undervisningsforløb på erhvervsuddannelsernes grundforløb 2.

- Det var et spændende og lærerigt projekt. Det var fedt at møde andre fagligheder, som taler om og beskæftiger sig med bæredygtighed på en helt anden måde, end vi taler om det i landbruget, siger Ricka Rosa Marie J. Behrendtsen, som uddanner sig til landmand på Landbrugsskolen Sjælland.

- De samtaler vi har i videoerne kan sætte gang i nogle gode samtaler i undervisningerne på tværs af skoler og fag. Jeg tror, det bliver et godt redskab for underviserne, som kan invitere til at få flere perspektiver på den måde, vi ser på hinandens arbejdspladser, når vi taler om bæredygtighed og grøn omstilling i samfundet, fortsætter hun.

Projektets ambition er at identificere grundlæggende kompetencer inden for grøn omstilling, der kan styrke indholdet på erhvervsuddannelsernes grund- og hovedforløb. Underviseren kan anvende og tilpasse materialet alt efter, hvad der findes relevant i den pågældende undervisningssituation.

Lærlinge er centrale i den grønne omstilling

- Projektet betoner centrale spørgsmål om grøn omstilling og giver inspiration til faglærerne i undervisningen på erhvervsuddannelserne. Det skaber refleksion hos eleverne om, hvordan grøn omstilling påvirker deres fag. Cases i materialet viser konkrete eksempler på branchernes fremskridt og gør det muligt for alle elever at se deres rolle i omstillingen, siger Trine Juul Røttig, pædagogisk chef på Roskilde Tekniske Skole.

Bag om projekt "Fremskridt vi skaber"

"Fremskridt vi skaber" er et samarbejde mellem erhvervsskolerne ZBC og Roskilde Tekniske Skole, Sustainability Science Centre under ledelse af prof. Katherine Richardson fra Københavns Universitet samt GRØN – Fonden for Bæredygtig Udvikling, der specialiserer sig i at formidle viden om grøn omstilling til børn og unge.

De fem trends, som projektet tager udgangspunkt i, er elektrificering, ressourcebesparelser, cirkulær økonomi, forebyggelse samt grønt forbrug.

Projektet sigter mod at ruste eleverne med fagligt specialiserede færdigheder, der gør dem i stand til at arbejde helhedsorienteret med bæredygtighed og grøn omstilling på det nuværende og fremtidige arbejdsmarked.

En central del af "Fremskridt vi skaber" er at styrke elevernes forståelse for miljøbeskyttelse, ressourcebesparelse og klimaindsats. Gennem projektet opnår eleverne kompetencer, der giver dem mulighed for at bidrage til den grønne omstilling og politiske målsætninger om CO2-reduktion.

"Fremskridt vi skaber" skal integreres i grundforløb på flere uddannelser med særligt fokus på områder som byggeri, fødevare- og velfærdssektorerne. Projektets ambition er at identificere grundlæggende kompetencer inden for grøn omstilling, der kan styrke indholdet på erhvervsuddannelsernes grund- og hovedforløb.

Få mere at vide

Gå i dybden med projektet "Fremskridt vi skaber": www.fremskridtviskaber.dk 

Se billederne

  

Udskriv