Tilbage til rødderne

Tilbage til rødderne

Da Marie blev uddannet gartner i 2018, havde hun ingen planer om at vende tilbage til Vilvorde. Hun skulle dyrke grøntsager, arbejde med jord og mad – og gøre verden en smule grønnere. Nu står hun igen på skolens arealer. Denne gang ikke som elev, men som underviser.

Fra gymnasiet til grøntsager

- Da jeg gik på gymnasiet, troede jeg egentlig, jeg skulle være jurist. Ad omveje fandt jeg ud af, at planter var helt vildt spændende, og at det var givende at se maden vokse frem, siger hun.

Interessen for økologi og jordbrug begyndte allerede i sabbatårene efter gymnasiet. Her arbejdede Marie i en økologisk børnehave, hvor børnene lærte om mad, planter og natur.

- Vi lavede vegetarisk mad fra bunden og prøvede at udvide børnenes madforståelse. Det var dér, jeg opdagede, hvor spændende det var at arbejde med mad og natur sammen. Jeg kunne mærke, at det var lige mig. Det handlede om mad, jord og bæredygtighed. Det lyder måske som en kliché, men der var et lys, der blev tændt for mig i den periode, fortæller hun.

Hun startede på gartneruddannelsen og fik læreplads hos en økologisk grøntsagsproducent, der leverede til restauranter og havde Community Supported Agriculture – grøntsagskasser til abonnenter.

Økologi, restauranter og regenerativt landbrug

Efter at have færdiggjort uddannelsen til gartner arbejdede Marie flere steder, hvor hun dyrkede grøntsager til restauranter – blandt andet på Vejrø som chefgartner.

- Mit job var at planlægge og dyrke sammen med køkkenet. Vi arbejdede med regenerativ dyrkning, uden pløjning og uden sprøjtning. Målet var at skabe et cyklisk system, hvor alt hang sammen.

Samarbejdet med kokkene krævede planlægning og tålmodighed, og det var en spændende udfordring både for Marie og for kokkene.

- Jeg havde brug for at vide allerede i februar, hvad de ville servere i september, således at jeg kunne dyrke det til dem, og det var en spændende udfordring for os alle. Men det var virkelig fedt, når det hele gik op. At se grøntsagerne komme fra marken og ende på tallerkenen er meget meningsfuldt, fortæller hun.

Fra jord til klasseværelse

Efter nogle år i branchen begyndte Marie at holde havekurser – og opdagede, at hun elskede at undervise. Da stillingen som underviser på Vilvorde blev slået op, tøvede hun ikke.

- Jeg tænkte, der nok ikke var så mange chancer for at jeg fik stillingen, men det lykkedes, og det har været et helt vildt fedt år, siger hun og fortsætter:

- Jeg føler mig ekstremt privilegeret at stå foran en gruppe elever, der virkelig gerne vil lære. Samtidig lærer jeg selv en masse, fordi eleverne udfordrer mig med spørgsmål, som de kommer med til mig, fx når de har ude på lærepladsen. Jeg har faktisk aldrig lært så meget så hurtigt som i det sidste år, forklarer hun.

Hun beskriver, hvordan hendes undervisning allerede har udviklet sig i løbet af det sidste år

- Jeg fandt hurtigt ud af, at samtalen er helt essentiel og gavnlig. Eleverne skal byde ind, samtidig med at jeg har nogle ting, som vi skal nå frem til i undervisningen. Det er helt vildt fedt at se eleverne vokse med opgaverne – både fagligt og personligt, smiler Marie.

Bæredygtighed som grundsten

På gartneruddannelsen er bæredygtighed blevet mere en præmis for stort set hele undervisningen, og ikke bare et tema i et eller to fag, oplever Marie siden hun selv startede dér. Branchen bevæger sig også mere i den retning, fordi der stilles nye krav til produktion. Flere sprøjtemidler bliver forbudt, og dyrkning skal være smartere. Det passer overens med nogle af de orienteringer, som Marie selv gik ind til gartnerfaget med

- Det er vigtigt, at eleverne forstår, hvordan man producerer fødevarer bæredygtigt – for det er dér, branchen bevæger sig hen,” siger Marie.

Hun fortæller med begejstring om naturens egne løsninger.

- Jeg læste for nylig om et firma, der leaser myretuer ud, fordi myerne har nogle mikroorganismer på deres fødder, som bekæmper svampesygdomme på æbletræer, f.x skurv. Sådan nogle historier viser eleverne, hvor mange naturlige løsninger der findes. Jeg er overbevist om, at narrativerne i faget er under forandring, og det er både godt og et utroligt spændende felt at undervise i, forklarer hun.

Et levende fællesskab

Selvom ting har ændret sig siden hendes egen elevtid, mærker Marie stadig den helt særlige ånd på Vilvorde og i faget. Hun har stadig venner fra dengang, hun selv var elev på skolen.

- Det er et sted, der binder folk sammen – både fagligt og menneskeligt. Det er noget helt særligt at være her, siger hun.

Hun håber, at hendes historie kan inspirere de elever, der står på tærsklen til at vælge uddannelse og veje i livet.

- For mig har det virket godt, at jeg har prøvet nogle ting. Man lærer meget ad de omveje, man tør tage, og jeg er glad for, hvor jeg er nu, siger hun.

Et valg med mening

For Marie handler gartnerfaget om mere end planter og jord. Det handler om at tage ansvar – og give det videre.

- Når man lærer, hvordan naturen fungerer, får man automatisk lyst til at passe bedre på den. Det er ikke bare teori eller praksis – det er en måde at se verden på, slutter hun.

Få mere at vide

Se mere om, hvordan det er at arbejde på Roskilde Tekniske Skole på www.rts.dk/karriere 

Bliv gartner

Se billederne

  

Udskriv