Matematik med hænderne
Tjørnegårdskolens 8. klasse fik inspiration til at arbejde med matematik på en utraditionel måde, da de besøgte Roskilde Tekniske Skole.
Byg en skydemaskine og skyd Angry Birds-figurer ned. Byg en fodboldbane. Byg en kubikmeter af firkanter. Sådan lød nogle af opgaverne, da 8. klasse fra Tjørnegårdskolen besøgte Roskilde Tekniske Skole over to dage for at arbejde med matematik på en praktisk måde ved at omsætte ideer, mål og beregninger til produkter.
VIDEO: Roskilde Tekniske Skole laver mange spændende forløb for folkeskoleklasser.
En af de ting eleverne skulle bygge var en maskine, der kunne skyde kæppe op til 10 meter. Her var det centralt for eleverne at kunne beregne vinkler og afstand for at kunne ramme de Angry Birds-figurer, som eleverne også selv havde savet ud, skruet sammen og malet.
- Der blev plusset og minusset og beregnet vinkler. Derefter har de så skullet bygge det rigtigt efter deres plan, fortæller Simon Madsen, der har været en af arrangørerne fra Roskilde Tekniske Skole.
Først hoved, så hænder
Ud over den matematiske træning fik eleverne også prøvet deres praktiske færdigheder af, og det glædede eleverne:
- Det har været fedt at være her, og jeg har blandt andet prøvet at svejse på skydemaskinen. Underviserne har været rigtig gode, og man forstår nemt opgaven, når de forklarer, hvad det er man skal gøre, siger elev Berkan Dogan.
Nogle af opgaverne kunne folkeskoleeleverne ikke udføre på egen hånd. Her fik de assistance af en håndfuld elever fra Roskilde Tekniske Skoles praktikcenter.
- Det er gået over al forventning. Det har været sjovt og en lærerig måde at arbejde med matematik på for eleverne, fortæller Jacob Lentz, som er elevernes matematiklærer fra Tjørnegårdskolen.
Mange tilbud til folkeskolerne
Tjørnegårdskolens besøg på Roskilde Tekniske Skole er et rigtigt godt eksempel på, hvordan der samarbejdes mellem erhvervsskolen og grundskolerne inden for Åben Skole-princippet. Utraditionelle og spændende måder at lære på opstår, når læringsforløb skrues sammen på tværs til gavn for både folkeskolen og ungdomsuddannelserne:
- Folkeskolerne bruger det som en anderledes måde at lære på og at til at løfte undervisningsmål på nye måder. Vi bruger det som en måde at introducere eleverne til, hvordan undervisning kan foregå på en teknisk skole. På den måde får flere unge forhåbentlig lyst til at vælge en erhvervsuddannelse, som jo er en klar politisk ambition. Samtidig gør det os skarpere på, hvad der skal til for at ramme de unge og på hvilke forventninger vi kan stille til dem, når de starter hos os, siger kommunikationschef Jacob Christiansen, Roskilde Tekniske Skole.
Vil I også opleve Roskilde Tekniske Skole?
Læs om vores tilbud til folkeskolerne
Se billederne