Virtuel træning støtter elever
Virksomheden StudyMind og Roskilde Tekniske Skole har i fællesskab udviklet et virtuelt redskab, som træner eleverne i at gå til samtale og aflevere uopfordrede ansøgninger.
De fleste erhvervsuddannelser er vekseluddannelser. Eleverne er skiftevis på skoleophold og på en læreplads i en virksomhed. Men det kan være svært og lidt grænseoverskridende at gå hen og banke på døren hos en virksomhed og fortælle om sig selv. StudyMind og Roskilde Tekniske Skole er gået sammen om at udvikle app'en StudentMind: lærepladssamtalen og samtalen ved uopfordret ansøgning, hvor eleverne kan træne netop disse situationer.
Se video fra lanceringen af det virtuelle redskab på skolen:
VIDEO: Se video fra lanceringen af det virtuelle redskab på Roskilde Tekniske Skole.
(Video: Roskilde Tekniske Skole)
Flere muligheder med StudentMind
Når eleverne har downloadet app'en har de mulighed for at forberede sig på samtalen med en virksomhed, lave noter og træne selve samtalen i et virtuelt miljø. Når App’en er downloadet, kan mobiltelefonen sættes i et VR-headset, hvorefter eleverne møder et skrivebord med to virtuelle personer, der stiller spørgsmål til eleven.
- Når eleverne træder ind i dette miljø, så snydes hjernen lidt, fordi det føles meget virkeligt. Eleven kan træne situationen igen og igen og på denne måde opnå mere tryghed og ro forud for det rigtige møde med en virksomhed. De kan optage samtalen og lytte til den flere gange og evaluere egen indsats, og det giver stof til eftertanke. Det er vores mål med denne løsning, at eleverne skal finde ro i situationen og finde ud af med dem selv, hvad det er de vil fokusere på og fortælle, når de opsøger en virksomhed, fortæller Henrik Mörke-Malmkvist, afdelingsleder på Roskilde Tekniske Skole.
Bygget på eksisterende platform
StudentMind er en videreudvikling af en eksisterende platform, som nu er tilpasset elever på erhvervsuddannelserne.
- Samarbejdet med skolen har været en fantastisk oplevelse. Skolens team af virksomhedskonsulenter har leveret det input til os, som har gjort det muligt at videreudvikle vores eksisterende platform, som indtil nu primært har været med fokus på eksamenssituationen. Nu kan vi tilbyde en mere komplet løsning, som også tilgodeser elever, der skal ud og søge en læreplads. De bliver mere bevidste om sig selv, og det, der er vigtigt at sige i sådan en situation, forklarer Anna Stelvig, stifter af StudyMind.
Tager godt imod
Josefine er eux-elev på Roskilde Tekniske Skole og har prøvet løsningen som en af de første elever.
- Når man får briller for øjnene og høretelefonerne over ørerne, er det hele meget virkeligt. Selv om det bare er en virtuel træning, kan jeg faktisk godt mærke, at jeg bliver lidt nervøs. Så for mig er det en rigtig god måde at træne i at kunne få forklaret, hvem jeg er, og hvorfor jeg har valgt at ville blive personvognsmekaniker, fortæller Josefine.
Trepartsaftalen
I efteråret 2020 blev der indgået en trepartsaftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter, som blandt andet har til hensigt at skabe flere lærepladser til elever på erhvervsskolerne.
- Set i lyset af trepartsaftalen så rammer denne virtuelle løsning plet, fordi eleverne skal ud og søge de flere lærepladser, som er hensigten med aftalen, siger Henrik Mörke-Malmkvist.
Efter den første præsentation, gør Roskilde Tekniske Skole sig nu klar til gradvist at rulle tilbuddet ud til alle skolens elever.
Se billederne