Fejring med pædagogik i centrum
Syv undervisere på Roskilde Tekniske Skole har gennemført Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, hvilket blev markeret på skolen.
Der var kage, flag og mange gode kolleger samlet, da Roskilde Tekniske Skole markerede afslutningen af Diplom i Erhvervspædagogik (DEP) for syv undervisere på skolen. De blev fejret af kolleger, som samtidig fik et indblik i afgangsprojekterne.
– Underviserne på skolen har den direkte og daglige kontakt til skolens elever – det er dem, der inspirerer og stimulerer eleverne og giver dem motivation for at tilegne sig viden. Det er det, vi markerer ved sammen at fejre afslutningen af DEP for de syv undervisere, siger Maria Nørby, uddannelsesdirektør på skolen. Hun fortsætter:
– Samtidig ønsker vi at den viden, som de syv har opnået, skal ud og leve i organisationen. Så hvad der er en afslutning på DEP for de syv medarbejdere, er en begyndelse for andre, som gerne skal drage nytte af den nye viden, som er skabt i afgangsprojekterne.
Viden præsenteret i workshops
Afgangsprojekterne blev derfor præsenteret og diskuteret i 4 forskellige workshops. De godt 60 medarbejdere, som havde valgt at komme forbi til fejringen, kunne bl.a. høre om bæredygtighed, AI og udfordringer ved overgangen fra skoleforløb til læreplads.
– De mange gode indsigter, som de syv medarbejdere har opnået under DEP, skal ud og leve i organisationen. Som en del af fejringen var det derfor naturligt, at opgaverne blev præsenteret og diskuteret sammen med en stor gruppe kolleger, som tydeligvis fandt emnerne både spændende og relevante, siger Trine Juul Røttig, pædagogisk chef på skolen.
Gennemførelsen af diplomuddannelsen bidrager til den langsigtede strategiske kompetenceudvikling og understøtter ambitionen om at skabe et moderne, praksisnært og fagligt stærkt undervisningsmiljø for skolens elever.
Mange forskellige og relevante projekter
Afgangsprojekterne har taget udgangspunkt i konkrete problemstillinger fra undervisningen og læringsmiljøerne på skolen.
Hanne Midtgaard Rasmussen er en af de syv medarbejdere, der har afsluttet DEP. Hun har skrevet om, hvordan bæredygtighed kan integreres i undervisningen på landbrugsuddannelsen.
– Jeg vidste ikke, hvordan jeg skulle få bæredygtighed ind i undervisningen. Det valgte jeg at fokusere på under DEP-forløbet, hvor jeg selv fik en erkendelse af, hvad undervisning i bæredygtighed egentlig er, og hvordan man kan tilrettelægge den. Jeg fik et afsæt for, hvordan jeg skulle arbejde med det i undervisningen, forklarer Hanne og fortsætter:
– På DEP’en tager man et skridt væk fra sin faglighed for at opnå forståelse for, hvordan elever lærer, og det er jeg blevet en bedre underviser af.
Steffen Hasselby Schmidt-Hansen er underviser på skolens uddannelse Teknisk designer og har under DEP arbejdet med at undersøge, hvordan elever med særlige udfordringer kan motiveres til at fastholde deres engagement i undervisningen.
– Da jeg startede på DEP, havde jeg en klar idé om, hvem jeg var som underviser, men jeg må konstatere, at jeg er blevet helt forandret undervejs. Jeg har opnået stor indsigt – især i psykologisk teori – som har givet mig en bredere palette at tilrettelægge min undervisning ud fra, særligt i forhold til den målgruppe, der har forskellige udfordringer med at bevare motivationen, siger Steffen.
De syv medarbejdere indgår nu i skolens fortsatte arbejde med pædagogisk udvikling, hvor deres nye viden og erfaringer skal omsættes til konkrete tiltag i undervisningen samt faglige samarbejder på tværs af afdelinger.
Baggrund
Siden 2010 har Diplomuddannelsen i erhvervspædagogik (DEP) har et krav for nyansatte lærere på erhvervsskolerne. Undervisere skal have kompetencer mindst svarende til niveauet i en pædagogisk diplomuddannelse. DEP er udviklet for at udvikle kompetencerne, som afspejler de pædagogisk-didaktiske udfordringer i erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelserne.
Se billederne