Sexisme - politik og handleplan
Indhold
- Skolens værdier og sexismepolitik
- Begreber og definitioner
- Samvær på Roskilde Tekniske Skole
1. Skolens værdier og sexismepolitik
Kulturen på Roskilde Tekniske Skole bygger på værdierne samarbejde, engagement, mangfoldighed og ansvarlighed. Roskilde Tekniske Skole er en uddannelsesinstitution og en arbejdsplads, hvor der er plads til alle. Derfor forventer vi en kultur med respektfuldt samvær elever imellem, ansatte imellem samt elever og ansatte imellem. Vi tolererer ikke sexisme, racisme, homofobi, transfobi og anden form for krænkende adfærd.
Denne sexismepolitik fastsætter, hvad vi på Roskilde Tekniske Skole forstår som sexisme, uønsket seksuel opmærksomhed og krænkende handlinger.
Formålet med vores sexismepolitik er at skabe mangfoldighed gennem trygge læringsmiljøer og inkluderende fællesskaber både på uddannelser og skolehjem. Sexismepolitikken angiver således en tydelig ambition om en mangfoldig kultur og den sætter retning for det arbejde, som skal til for at få vores fælles værdier til at leve i praksis.
I tilknytning til politikken er der udarbejdet to handleplaner for hhv. for ansatte og elever/ kursister, som giver konkrete anvisninger til skolens forebyggende, håndterende og opfølgende indsatser mod sexisme, chikane og krænkende adfærd herunder digitale krænkelser. Handleplanerne tydeliggør, hvordan den enkelte og skolen som organisation skal håndtere oplevelser med krænkelser og sexisme.
2. Begreber og definitioner
På Roskilde Tekniske Skole benytter vi os af definitioner fastsat af Institut for menneskerettigheder og Arbejdstilsynet ligesom vi refererer til Ligebehandlingsloven. Derfor definerer vi krænkende handlinger på følgende måde:
Begreb: Krænkende handlinger og chikane
Definition
Når én eller flere personer groft eller flere gange udsætter andre personer for nedværdigende adfærd. Krænkende handlinger kan både være aktive handlinger, men også situationer, hvor krænkeren er passivt deltagende og undlader at handle. Krænkende handlinger kan f.eks. omfatte uønsket og negativ opmærksomhed, bagtalelse eller udelukkelse fra det sociale og faglige fællesskab Kilder: Institut for Menneskerettigheder (2020); Arbejdstilsynet (2022)
Eksempler
F.eks. er det en krænkende handling, hvis en elev chikaneres eller mobbes af sine medstuderende både fysisk på skolen eller på sociale medier. Chikane behøver ikke nødvendigvis at være af seksuel karakter. Det kan også omfatte diskriminerende bemærkninger eller handlinger baseret på race, etnicitet, religion, handicap eller seksuel orientering.
Begreb: Sexisme
Definition
Overbevisningen om, at køn påvirker, hvordan en person handler eller tænker, og at det påvirker personens evne til at udføre bestemte opgaver eller erhverv. Fører ofte til diskrimination og nedvurdering af mennesker og forårsager samtidig en negativ, usaglig forskelsbehandling. Kilder: Institut for Menneskerettigheder (2020); Arbejdstilsynet (2022)
Eksempler
Sexisme kommer ofte til udtryk i stereotype fordomme om køn og kønnenes muligheder på f.eks. arbejdsmarkedet. Det udtrykker sig også gennem gentagende kønsstereotype, bagatelliserende eller seksualiserede jokes og upassende spørgsmål med udgangspunkt i køn eller seksualitet F.eks. er det et udtryk for sexisme, hvis en kvindelig elev pga. sit køn fravælges som lærling på en byggeplads, eller hvis en mand modtager nedværdigende kommentarer om at være mindre maskulin, fordi han tager barsel.
Begreb: Seksuel chikane
Definition
Der foreligger sexchikane, når der udvises enhver form for uønsket verbal, ikkeverbal eller fysisk adfærd med seksuelle undertoner med det formål eller den virkning at krænke en persons værdighed navnlig ved at skabe et truende, fjendtligt, nedværdigende eller ubehageligt klima Kilde: Ligebehandlingsloven §1 stk. 6
Eksempler
Seksuel chikane kan f.eks. være uønsket fysisk kontakt, alle former for verbal chikane af seksuel karakter, f.eks. en sjofel omgangstone, uanstændige kommentarer, seksuelle eller fornærmende lyde, alle former for seksuelle trusler, opfordringer til seksuelt samkvem og visning af billeder med pornografisk indhold. F.eks. er der tale om seksuel chikane, hvis en elev eller medarbejder udsættes for nedværdigende og seksualiserede jokes eller oplever uønskede berøringer fra andre elever eller medarbejdere. Kilde til eksempler: Arbejdstilsynet 2022
3. Samvær på Roskilde Tekniske Skole
Samvær på Roskilde Tekniske Skole har altid faglighed, trivsel, læring og dannelse i fokus.
Der skal være plads til at give et klap på skulderen og trøst til nogen, som oplever nederlag eller har brug for omsorg.
I nogle lærings- og træningssituationer kan det desuden være naturligt og nødvendigt, at underviseren har kropskontakt med elever og kursister. Indlæring af håndelag kan indimellem kræve fysisk kontakt for, at eleven kan lære at bruge hænder eller krop til beherskelse af en bestemt faglig teknik. Frygten for beskyldning om seksuelle overgreb må aldrig føre til, at undervisere ikke tør røre elever.
Alle undervisere skal dog være opmærksomme på ikke at bringe sig i en situation, hvor der kan opstå misforståelser om hensigten med deres optræden. Derfor er en forudgående rammesætning vigtig. Underviseren kan f.eks. sige: ”Jeg vil gerne lige vise dig, hvordan du skal holde hænderne, når du udfører opgaven. Er det OK, at jeg stiller mig bag dig og tager fat om dine hænder for at vise dig, hvordan du skal gøre”? Det skal være muligt for en elev på forhånd at sige fra over for denne type kropslig kontakt og læring.
I tilknytning til denne politik er der udarbejdet to handleplaner for hhv. elever/kursister og ansatte. Handleplanerne beskriver, hvad man kan gøre, hvis man oplever krænkende adfærd på Roskilde Tekniske Skole. Desuden beskrives skolens forebyggende, håndterende og opfølgende indsatser samt guideline for håndtering af henvendelser.
Se også
Handleplan for elever og kursister på Roskilde Tekniske Skole - sexismepolitik
Revideret okt. 2024