Klager og klageprocedure
Generelt
Det er skolens holdning, at problemer skal løses tættest muligt på elevens dagligdag på skolen. Det betyder, at hvis der er forhold du er utilfreds med forventes det, at du først taler med den pågældende om det.
Hvis dette ikke løser problemet, har du mulighed for at gå videre med sagen, enten mundtligt eller skriftligt til din kontaktlærer eller Uddannelsesleder.
Mundtlige henvendelser betragtes som indsigelser, der indleder en dialog. Behandling af mundtlige henvendelser prioriteres højt i forventning om, at behandlingen kan forebygge at uoverensstemmelser eller misforståelser udvikler sig.
Kun skriftlige, underskrevne og begrundede henvendelser henvendelser betragtes som egentlige klager. Skriftlige klager besvares skriftligt. Skolen lægger vægt på at høre alle parter under sagsbehandlingen.
Sagsbehandlingen gennemføres så hurtigt som muligt og du kan forvente et svar inden for 4 uger.
Procedure for behandling af klager fra elever
En skriftlig klage kan sendes til mailadressen rts@rts.dk.
- Du vil modtage en kvittering for din klage og information om, hvem der er ansvarlig for sagsbehandlingen.
- Sagsbehandleren sikrer, at alle parter høres. Det betyder, at sagsbehandler indhenter skriftlige udtalelser og evt. dokumentation for sagsforløbet fra de berørte parter i sagen.
- Sagsbehandleren kan indkalde de involverede parter til et dialogmøde.
- Når skolen har behandlet din klage, vil du få et skriftligt svar.
Klage over afgørelse
Du skal være opmærksom på, at der er en frist på 4 uger, hvis du skal klage i visse sager. Det gælder for klager over skolens afgørelser om
- Optagelse på skolen
- Anerkendelse af realkompetencer (bortset fra praktiske kompetencer)
- Udelukkelse fra fortsat undervisning (bortvisning)
- Midlertidig hjemsendelse
- Indkaldelse til fornyet skoleophold
- Overflytning til anden skole
Klager over afgørelser truffet på HTX har en klagefrist på to uger.
Hvis skolen ikke kan imødekomme din klage, videresender vi klagen til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet med skolens bemærkninger. Forinden underretter skolen dig om vores stillingtagen til klagen, og du har en frist på 1 uge til at fremsætte eventuelle bemærkninger til sagen. Herefter sender skolen klagen til styrelsen med alle bilag.
Se i øvrigt:
Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2499#P142)
Bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser
Klager over eksamen
Der findes særlige regler for klager over eksamen i:
Klager skal fremsættes skriftligt senest 2 uger efter bedømmelsen er meddelt.
Klage vedrørende SU
Du kan klage over en afgørelse om tildeling og beregning af SU. Du skal sende klagen til rts@rts.dk og mærke klagen "Klage til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen". Uddannelsesadministrationen vil sende klagen videre til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen med en udtalelse om sagen. Du skal klage senest 4 uger efter du har modtaget afgørelsen.
Se også:
September 2024